Definities
In deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen: “Voorwaarden”) wordt verstaan onder:
Opdrachtnemer: de eenmanszaak Amber Buisman Coaching, gevestigd te 6225CH, Maastricht, In de O 25.
Opdrachtgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon die Diensten van Opdrachtnemer afneemt of met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst sluit dan wel onderhandelt over de totstandkoming daarvan;
Overeenkomst: iedere overeenkomst van opdracht die tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst;
Diensten: alle diensten c.q. werkzaamheden die het onderwerp van een Overeenkomst vormen, waaronder maar niet beperkt tot interieurontwerp, advies, en projectmanagement.
Artikel 1 – Algemeen
1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, werkzaamheden, offertes en overeenkomsten en
alle daaruit voortvloeiende verbintenissen van Opdrachtnemer.
2. De toepasselijkheid van voorwaarden of bedingen van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk door Opdrachtnemer
van de hand gewezen.
3. Indien de Overeenkomst tot stand is gekomen tussen Opdrachtnemer en meer dan één Opdrachtgever, zijn alle
Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen die op grond van de
Overeenkomst op een Opdrachtgever rusten (ongeacht de tenaamstelling van de declaratie).
4. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW worden alle werkzaamheden,
ongeacht of de Overeenkomst tot stand is gekomen met het oog op een bepaald persoon, uitsluitend aanvaard
en verricht door Opdrachtnemer en zijn de bestuurders alsmede degenen die voor de eenmanszaak werkzaam
zijn, niet persoonlijk geboden of aansprakelijk en eindigt de Overeenkomst niet door hun dood, onder curatele
stelling, surseance of faillissement.
Artikel 2 – Offertes en totstandkoming Overeenkomsten
- Offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij daarbij alle voor de offerte essentiële informatie heeft verstrekt.
- Offertes van Opdrachtnemer dienen als één geheel te worden beschouwd en zijn geldig gedurende 30 dagen of zoveel langer of korter als daarin wordt aangegeven. Offertes binden Opdrachtnemer pas indien deze schriftelijk door Opdrachtgever worden aanvaard binnen de geldigheidsduur van de offerte, tenzij Opdrachtnemer onmiddellijk laat weten dat de Overeenkomst niet wordt aanvaard.
- Aan kennelijke verschrijvingen en/of fouten in de offerte kan Opdrachtgever geen rechten ontlenen.
- De Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud of strekking van de verleende Overeenkomst voorvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
Overeenkomsten kunnen voortkomen uit verschillende vormen van schriftelijke communicatie, waaronder e-mails, ondertekende offertes, of schriftelijke bevestigingen van mondelinge overeenkomsten.
Artikel 3 – Uitvoering Diensten
In samenspraak met Opdrachtgever wordt de wijze waarop de Overeenkomst dient te worden uitgevoerd bepaald.
2. Opdrachtgever is verplicht voor het verrichten van Dienst van Opdrachtnemer de noodzakelijke medewerking te
verlenen.- Opdrachtnemer zal zich inspannen om het gewenste resultaat te bereiken, zonder garantie op een specifiek resultaat (inspanningsverplichting).
- Opdrachtgever is verplicht voor het verrichten van Dienst van Opdrachtnemer de noodzakelijke medewerking te verlenen.
5. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, documenten en medewerkers van de eigen organisatie van Opdrachtgever waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig bij Opdrachtnemer voorhanden zijn. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen. - Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht
bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
7. Indien Opdrachtgever wenst dat de diensten door Opdrachtnemer binnen een aanzienlijk kortere periode worden uitgevoerd dan gebruikelijk is (hierna te noemen: ‘Spoedopdracht’), behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om een meerprijs in rekening te brengen aan Opdrachtgever van ten hoogste 30% van de Overeenkomst.
Artikel 4 – Kwaliteit
1. Alle diensten die door Opdrachtnemer worden verricht, worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Opdrachtnemer zal zich inspannen een zo goed mogelijk
resultaat te bereiken, maar kan er uitdrukkelijk niet voor instaan dat een bepaald resultaat wordt bereikt.
Artikel 5 – Wijzigingen
1. Wijzigingen van en aanvullingen op enige bepaling in deze Voorwaarden en/of in een Overeenkomst die tussen
Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot stand is gekomen, zijn slechts van toepassing indien en voorzover zij
schriftelijk door Opdrachtnemer zijn vastgelegd en gelden alleen voor die betreffende Overeenkomst tussen
Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
2. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is de
te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen beide partijen tijdig en in onderling overleg de
Overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
3. Opdrachtnemer kan in overleg met Opdrachtgever de samenstelling van het adviesteam wijzigen. De wijziging
mag de kwaliteit van de te verrichten diensten niet verminderen, noch de continuïteit van de uitvoering van de
Overeenkomst ongunstig beïnvloeden. Een wijziging van het adviesteam kan ook op verzoek van Opdrachtgever
in overleg met Opdrachtnemer plaatsvinden.
Artikel 6 – Honorarium en kosten
1. Wanneer de dienstverlening door Opdrachtnemer op urenbasis of dagbasis wordt verricht, worden de
daadwerkelijk bestede uren respectievelijk dagen in rekening gebracht. De daarbij door Opdrachtnemer
gehanteerde urenadministratie wordt, behoudens tegenbewijs, als juist beschouwd.
2. Wanneer tussen partijen geen afspraken zijn gemaakt over de honorering van de uitvoering van een
Overeenkomst geldt het bij Opdrachtnemer op dat moment toepasselijke uurtarief, zoals dat van tijd tot tijd door
Opdrachtnemer wordt vastgesteld. Indien niet anders schriftelijk vastgelegd, bedraagt het uurtarief € 55 (zegge:
vijfenvijftig euro) per uur exclusief BTW.
3. Met betrekking tot de tarieven en de daarop gebaseerde kostenramingen staat in de Overeenkomst aangegeven
of daarin zijn begrepen de secretariaatskosten, reisuren, reis- en verblijfkosten en andere opdrachtgebonden
kosten. Voor zover deze kosten niet zijn inbegrepen of daarover niets in de Overeenkomst is bepaald, worden ze
afzonderlijk berekend.
4. Bij overeenkomsten voor bepaalde tijd zal een tussentijdse verandering van het niveau van de lonen en kosten
(waaronder loonkosten, sociale lasten e.d.) die Opdrachtnemer noodzaakt tot tariefaanpassing of aanpassing
van andere hiervoor genoemde kostensoorten, in redelijkheid aan Opdrachtgever worden doorberekend. Bij
overeenkomsten voor onbepaalde tijd is Opdrachtnemer gerechtigd haar honoraria en alle overige kosten van tijd
tot tijd aan te passen.
5. De kosten die Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de
Overeenkomst aan derden moet betalen, worden aan Opdrachtgever afzonderlijk in rekening gebracht.
6. Alle vermelde bedragen en prijzen zijn exclusief BTW, tegen het van tijd tot tijd geldende tarief, tenzij anders
aangegeven.
7. Het recht op honorarium is op geen enkele wijze afhankelijk van het resultaat van de uitvoering van de
Overeenkomst.
8. Indien er sprake is van een Spoedopdracht, behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor om een meerprijs in
rekening te brengen aan Opdrachtgever van ten hoogste 30% van de Overeenkomst.
Artikel 7 – Betaling
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum door overmaking van het verschuldigde bedrag
naar bankrekeningnummer NL86 RABO 0357 1971 27 ten name van Opdrachtnemer te Maastricht, onder
vermelding van het factuurnummer. Na deze termijn treedt verzuim van rechtswege in.
2. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is 1% rente per
maand in rekening te brengen, verhoogd met € 10,00 administratiekosten per aanmaning.
3. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, die door Opdrachtnemer worden gemaakt teneinde nakoming
van de verplichting van Opdrachtgever te bewerkstelligen, komen ten laste van Opdrachtgever. De
buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het onbetaald gebleven bedrag, met het recht van
Opdrachtnemer om de daadwerkelijk gemaakte kosten te verlangen.
4. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde
rente en kosten, en in de tweede plaats van de opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt
Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
5. Betaling dient plaats te vinden zonder korting, inhouding of verrekening.
6. De Opdrachtgever heeft nimmer het recht om enige betalingsverplichting jegens Opdrachtnemer op te schorten.
Artikel 8 – Annulering
Voordat Opdrachtnemer met het uitvoeren van de Overeenkomst is aangevangen kan Opdrachtgever de
gesloten Overeenkomst schriftelijk annuleren onder de hierna in dit artikel genoemde voorwaarden.
Kosteloze Annulering: Opdrachtgever kan de Overeenkomst kosteloos annuleren binnen 7 dagen na het sluiten van de Overeenkomst, mits de werkzaamheden nog niet zijn aangevangen.- Annulering na 7 dagen: Indien Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert na 7 dagen maar voordat Opdrachtnemer met de werkzaamheden is begonnen, is Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan 10% van de totale overeengekomen prijs.
- Annulering na aanvang werkzaamheden: Indien Opdrachtgever de Overeenkomst annuleert nadat Opdrachtnemer met de werkzaamheden is begonnen, is Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan het uurtarief zoals benoemd in Artikel 6 lid 1, vermenigvuldigd met de werkelijk besteedde uren door Opdrachtnemer ten behoeve van de Overeenkomst, vermeerderd met de gemaakte additionele kosten voor de Overeenkomst. Onder additionele kosten wordt verstaan: alle door Opdrachtnemer reeds gemaakte kosten en aangegane verplichtingen die niet meer geannuleerd kunnen worden (bijvoorbeeld de kosten van het inschakelen van derden).
De werkelijk besteedde uren en additionele kosten worden bepaald op het moment van ontvangst van de annuleringsbrief. Reeds betaalde bedragen inzake de Overeenkomst door Opdrachtgever worden in mindering gebracht op de verschuldigde annuleringsvergoeding.
Artikel 9 – Opzegging, verzuim en ontbinding
1. Tenzij het gaat om een Overeenkomst voor bepaalde tijd, kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer te allen
tijde de Overeenkomst schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Bij een
Overeenkomst voor bepaalde tijd bestaat dit recht alleen voor Opdrachtgever als bedoeld in artikel 7:408
BW (een natuurlijk persoon die een opdracht heeft verstrekt anders dan in de uitoefening van een beroep of
bedrijf).
2. Indien Opdrachtgever heeft opgezegd op grond van lid 1 van dit artikel, heeft Opdrachtnemer vanwege het
ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie van Opdrachtgever alsmede
recht op vergoeding van additionele kosten die redelijkerwijs moeten worden gemaakt ten gevolge van de
vroegtijdige beëindiging van de Overeenkomst, bijvoorbeeld de kosten met betrekking tot het inschakelen
van derden.
3. Indien Opdrachtnemer heeft opgezegd op grond van lid 1 van dit artikel, zal Opdrachtnemer medewerken
aan de overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan die opzegging
ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever zijn toe te rekenen. Opdrachtnemer behoudt bij opzegging in
alle gevallen aanspraak op betaling van de declaraties voor de tot dan toe verrichte werkzaamheden,
waarbij aan Opdrachtgever onder voorbehoud de voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte
werkzaamheden ter beschikking zullen worden gesteld. Voor zover de overdracht van de werkzaamheden
voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening
gebracht.
4. Indien Opdrachtgever niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem uit de
Overeenkomst voortvloeit, is Opdrachtgever in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd zonder
ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst:
– de uitvoering van de Overeenkomst en direct daarmee samenhangende Overeenkomsten op te
schorten, totdat nakoming voldoende zeker is gesteld;
en/of
– de Overeenkomst en direct daarmee samenhangende Overeenkomsten geheel of gedeeltelijk te
ontbinden; een en ander onverminderd Opdrachtnemers andere rechten onder welke
Overeenkomst met Opdrachtgever dan ook en zulks zonder dat Opdrachtnemer tot enige
schadevergoeding is gehouden.
5 In geval van faillissement, (voorlopige) surséance van betaling, stillegging of liquidatie van het bedrijf van
Opdrachtgever, is Opdrachtnemer bevoegd alle Overeenkomsten met onmiddellijke ingang te ontbinden,
tenzij Opdrachtgever of diens curator of bewindvoerder zich tegenover Opdrachtnemer op haar schriftelijk
verzoek binnen redelijke tijd bereid verklaart de betreffende Overeenkomst(en) gestand te doen, in welk
geval Opdrachtnemer zonder ingebrekestelling gerechtigd is de uitvoering van de betreffende
Overeenkomst(en) op te schorten, totdat betaling voldoende zeker is gesteld.
6 In geval zich een gebeurtenis voordoet als in (i) lid 4 of (ii) lid 5 van dit artikel zijn respectievelijk (i) alle
vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever uit de betreffende Overeenkomst(en) en (ii) alle
vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk en in het geheel opeisbaar.
Artikel 10 – Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid, waardoor de
nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de
nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd, ongeacht of die
omstandigheid ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden
ook gerekend: stakingen en uitsluitingen, blokkade, oproer, stagnatie of andere problemen bij Opdrachtnemer of
zijn toeleveranciers, waaronder ziekte en of krapte op de arbeidsmarkt, en/of problemen bij het eigen of door
derden verzorgde transport of maatregelen van enige overheidsinstantie, alsmede het ontbreken van enige van
overheidswege te verkrijgen vergunning.
2. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Opdrachtnemer opgeschort en heeft Opdrachtgever geen recht
op enige (schade)vergoeding, ook niet als Opdrachtnemer als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht
hebben.
3. Indien Opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd de Overeenkomst te voltooien kan zij, zonder enige
verplichting tot schadevergoeding en onverminderd de haar verder toekomende rechten, deze Overeenkomst
zonder rechtelijke tussenkomst ontbinden.
4. Opdrachtgever zal te allen tijde, ook in geval van overmacht, de uit hoofde van deze Overeenkomst aan
Opdrachtnemer voor reeds geleverde diensten en investeringen verschuldigde vergoedingen voldoen aan
Opdrachtnemer.
Artikel 11 – Intellectueel eigendom
1. Opdrachtgever verkrijgt geen recht van intellectuele eigendom met betrekking tot de (resultaten van de)
Diensten.
2 Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de Diensten, alsmede de resultaten daarvan, waaronder mede
begrepen programma’s, ontwerpen, werkwijzen, adviezen, rapporten, (model)contracten en andere
geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling
van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren, tenzij deze Diensten uitdrukkelijk (en schriftelijk
vastgelegd) voor verveelvoudiging, openbaarmaking en/of exploitatie zijn bedoeld. Openbaarmaking kan
derhalve alleen geschieden na verkregen toestemming van Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft het recht de
schriftelijke documenten te vermenigvuldigen voor gebruik in zijn eigen organisatie, voor zover passend binnen
het doel van de Overeenkomst. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst, is het voorafgaande
van overeenkomstige toepassing.
3 Opdrachtnemer verklaart dat naar zijn beste weten de Diensten geen inbreuk maken op in Nederland geldende
intellectuele eigendomsrechten van derden. In geval van aanspraken van derden terzake van een inbreuk op
dergelijke rechten, kan Opdrachtnemer zo nodig de desbetreffende Diensten vervangen of wijzigen, dan wel de
Overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden. Opdrachtgever heeft uitsluitend het recht de Overeenkomst te
ontbinden voorzover instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van hem kan worden verlangd.
4 Opdrachtgever zal Opdrachtnemer onmiddellijk in kennis stellen van enige aanspraak van een derde terzake van
een inbreuk op intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Diensten. In geval van een dergelijke
aanspraak is alleen Opdrachtnemer bevoegd daartegen mede namens Opdrachtgever verweer te voeren of
tegen die derde rechtsmaatregelen te nemen, dan wel met die derde een minnelijke regeling te treffen.
Opdrachtgever zal zich van al zulke maatregelen onthouden, voorzover dat in redelijkheid van hem kan worden
verlangd. In alle gevallen zal Opdrachtgever Opdrachtnemer zijn medewerking verlenen.
5 Opdrachtgever zal Opdrachtnemer in het bijzonder vrijwaren voor alle schade die Opdrachtnemer zou kunnen
lijden als gevolg van een gestelde inbreuk door Opdrachtnemer op intellectuele eigendomsrechten van een
derde, indien Opdrachtnemer die rechten geschonden zou hebben door gebruik te maken van gegevens,
geschriften of voorwerpen of anderszins die door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer voor de uitvoering van de
Overeenkomst zijn verstrekt.
Artikel 12 – Vertrouwelijkheid
1. Het is zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer verboden, hetzij gedurende de onderhavige Overeenkomst,
hetzij na beëindiging daarvan, op enigerlei wijze aan derden, direct of indirect, in welke vorm ook en in welke
voege ook, enige mededeling te doen omtrent vertrouwelijke informatie die partijen ter beschikking is gesteld dan
wel in een andere vorm te harer kennis is gekomen, een en ander in de ruimste zin des woords.
2. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van
de informatie.
Artikel 13 – Overname personeel
Het is Opdrachtgever niet toegestaan tijdens de uitvoering van de Overeenkomst met Opdrachtnemer alsmede
gedurende één jaar na beëindiging daarvan personen die zijdens Opdrachtnemer betrokken zijn of betrokken zijn
geweest bij de uitvoering van de Overeenkomst, in dienst te nemen of met deze personen over de indiensttreding te
onderhandelen, anders dan in overleg met Opdrachtnemer.
Artikel 14 – Boetebeding
1. In geval van overtreding van het bepaald in de artikelen 12 en 13 verbeurt Opdrachtgever aan Opdrachtnemer
een terstond en zonder aanmaning, ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst opeisbare boete van EUR
5.000,= per overtreding, onverminderd de bevoegdheid van Opdrachtnemer om in plaats van deze boete
vergoeding te vorderen van de volledige schade, alsmede nakoming.
2. Betaling van de in dit artikel genoemde boete ontslaat Opdrachtgever niet van de in de artikelen 12 en 13
opgenomen verplichtingen.
Artikel 15 – Klachten
1. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst dienen onmiddellijk, en uiterlijk binnen 7 dagen na
constatering van het gebrek en in alle gevallen binnen 6 maanden, schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar te
worden gemaakt, zulks op straffe van verval van het recht tot klagen. In dit schrijven staan minimaal de aard van
de klacht c.q. het gebrek, hoe het is geconstateerd alsmede de oorzaak ervan vermeld.
2. Opdrachtgever verliest alle rechten en bevoegdheden die haar ten dienst stonden op grond van gebrekkigheid
indien zij niet binnen de hiervoor vermelde termijnen en op de hiervoor aangegeven wijze heeft gereclameerd en
zij Opdrachtnemer niet de gelegenheid heeft geboden de gebreken te herstellen.
3. Indien Opdrachtgever tijdig, correct en terecht klaagt over gebreken aan een dienst en voorts niet jegens
Opdrachtnemer in verzuim is, heeft Opdrachtnemer de keus de niet deugdelijk gebleken diensten alsnog
deugdelijk te (laten) uitvoeren, (een gedeelte van) de overeengekomen prijs te restitueren c.q. het gefactureerde
bedrag te crediteren dan wel Opdrachtgever alsnog een in onderling overleg vast te stellen korting op de
overeengekomen prijs te verlenen. Door voldoening aan een van de hiervoor genoemde prestaties is
Opdrachtnemer terzake van haar verplichtingen volledig gekweten en heet Opdrachtgever geen recht op verdere
(schade)vergoeding noch recht op opzegging dan wel ontbinding van de Overeenkomst.
Artikel 16 – Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer is in geval van niet-deugdelijk gebleken Diensten tot geen verdere (vergoedings-)verplichtingen gehouden dan bepaald in artikel 15 (“Klachten”). Iedere aansprakelijkheid voor eventuele andere schade, voortvloeiend uit de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer, is uitgesloten.
- De contractuele en wettelijke aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het aan Opdrachtnemer betaalde voorschot (reeds gefactureerd honorarium), met als maximum bij Overeenkomsten die langer duren dan een half jaar, het bedrag dat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigd is over een periode van zes maanden. In alle gevallen geldt een maximum van EUR 5.000,- per schadeveroorzakend feit. Eén en dezelfde Dienst respectievelijk resultaat van die Dienst (bijvoorbeeld een adviesrapport) wordt als één schadeveroorzakend feit gezien, ongeacht de vraag in hoeveel gevallen Opdrachtgever van die Dienst respectievelijk dat resultaat gebruik heeft gemaakt.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele nalatigheden of fouten van derden, behoudens voor zover de
Opdrachtgever bewijst dat Opdrachtnemer in redelijkheid niet tot een keuze van een derde had kunnen komen.
5. Indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst een voor Opdrachtgever kenbare vergissing maakt, is Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer onmiddellijk daarvan in kennis te stellen. Indien hij nalaat deze vergissing bij Opdrachtnemer te melden, is Opdrachtnemer voor de door de vergissing veroorzaakte schade niet aansprakelijk, behoudens voorzover de schade ook zou zijn ontstaan wanneer Opdrachtnemer de vergissing aanstonds zou hebben gemeld. - De in dit artikel neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede bedongen ten behoeve van de door Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden, die derhalve hierdoor een rechtstreeks beroep op deze aansprakelijkheidsbeperkingen hebben. Het is derhalve een derdenbeding als bedoeld in artikel 6:253 BW en wordt jegens iedere derde om niet gemaakt. Opdrachtgever kan het beding niet herroepen.
- Tenzij de schade is veroorzaakt door grove schuld of opzet van Opdrachtnemer zal Opdrachtgever
Opdrachtnemer vrijwaren tegen alle aanspraken van derden, direct of indirect verband houdende met de
uitvoering van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer en zal hij Opdrachtnemer alle schade, waaronder
begrepen (juridische) adviseurskosten vergoeden die Opdrachtnemer lijdt als gevolg van dergelijke aanspraken.
Artikel 17 – Vervaltermijn
1. Voor zover in deze Voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden
van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer in verband met de uitvoering van de Overeenkomst door
Opdrachtnemer in ieder geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs
bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden. In alle gevallen vervallen voornoemde
rechten en andere bevoegdheden na twee jaar na de levering van de Diensten.
2. In geen geval rust op Opdrachtnemer een schadevergoedingsverplichting na 2 jaar na levering van de Diensten.
Artikel 18 – Toepasselijk recht en geschillen
1. Op deze Voorwaarden, alsmede op alle aanbiedingen, overeenkomsten en alle daaruit voortvloeiende
verbintenissen van Opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen bij voorkeur worden behandeld door mediation.
3. Indien één van de partijen niet voor mediation wenst te kiezen of indien mediation niet tot een oplossing leidt,
zullen geschillen, voorzover niet anders door de wet voorgeschreven, worden beslecht door de bevoegde rechter
te Maastricht, met dien verstande dat Opdrachtnemer het recht heeft vorderingen, al dan niet gelijktijdig, tegen de
Opdrachtgever aanhangig te maken bij andere rechterlijke colleges die bevoegd zijn van dergelijke vorderingen
kennis te nemen
Artikel 19 – Intellectueel Eigendom
- Opdrachtgever krijgt een niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de resultaten van de diensten die door Opdrachtnemer zijn geleverd. Dit gebruiksrecht is uitsluitend bedoeld voor intern gebruik door Opdrachtgever en mag niet worden overgedragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
- Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten, octrooien, handelsmerken en handelsgeheimen, met betrekking tot de door Opdrachtnemer geleverde diensten en resultaten, blijven eigendom van Opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- Opdrachtgever zal geen enkele handeling verrichten die de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer kan schaden of aantasten. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, het openbaar maken, verveelvoudigen, bewerken of op andere wijze exploiteren van de resultaten van de diensten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer.
- Indien Opdrachtgever in strijd handelt met de bepalingen van dit artikel, heeft Opdrachtnemer het recht de verleende gebruiksrechten met onmiddellijke ingang te beëindigen en Opdrachtgever aansprakelijk te stellen voor alle daaruit voortvloeiende schade.
Artikel 20 – Vertrouwelijkheid en Persoonsgegevens
- Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar verkrijgen, geheimhouden. Vertrouwelijke informatie omvat in ieder geval alle gegevens die als zodanig door een der partijen zijn aangeduid of redelijkerwijs als vertrouwelijk moeten worden beschouwd.
- Opdrachtnemer zal passende technische en organisatorische maatregelen nemen om de door Opdrachtgever verstrekte vertrouwelijke informatie te beschermen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang, en iedere vorm van onrechtmatige verwerking.
- Partijen zullen persoonsgegevens uitsluitend verwerken in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Opdrachtnemer zal persoonsgegevens alleen verwerken voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van de Overeenkomst en overeenkomstig de instructies van Opdrachtgever.
- Opdrachtnemer zal ervoor zorgen dat medewerkers en eventuele derden die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden betrokken, zich schriftelijk verbinden tot vertrouwelijkheid en de bescherming van persoonsgegevens zoals opgenomen in deze Overeenkomst.
- Bij beëindiging van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, zal Opdrachtnemer alle vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens die zij van Opdrachtgever heeft ontvangen, onmiddellijk retourneren of vernietigen, naar keuze van Opdrachtgever.